Vær opmærksom på disse skjulte kaloriebomber på jobbet

5 faldgruber på arbejdspladsen, der kan ødelægge dit vægttab

Af klinisk diætist Klaus Frobenius ved Klinik for Helbred og Sundhed

 

Hører du til en stor gruppe af personer, der næsten altid kæmper med at komme ned i vægt – og uanset hvad du gør, lykkes det aldrig rigtigt for dig? Du har efterhånden prøvet diverse modediæter og slankekure, du har talt kalorier til den helt store joule-medalje, og du har endda i vægttabets ophøjede navn gået på dine trætte ben med børn og skoletasker på ryggen (fordi de halvvejs ikke ville gå selv længere) frem og tilbage hver dag i en lang periode, først til skole og dernæst arbejde og det hele i omvendt rækkefølge hjem igen i slutningen af dagen.

Nu er du næsten nået til et punkt, hvor du opgiver vægttabs-projektet, men før du tager den beslutning, er der måske alligevel noget du ikke har tænkt over – og derfor noget, som du endnu ikke har taget højde for i dit vægttab.

Det kan nemlig være, at alle dine anstrengelser drejer sig om dine levevaner derhjemme og i din fritid, men måske er det i virkeligheden dine måltidsvaner på jobbet, der spolerer dit vægttab? Dette er noget, de færreste af os tænker over, fordi vi ofte kører på automatpilot, når vi er på arbejde. Alligevel giver det god mening at efterse ens madvaner på arbejdspladsen, da de fleste af os jo bruger ca. 60-80% af vores vågne tid der og ikke i privaten. Kostregistreringer fra vægttabs-klienter hos Klinik for Helbred og Sundhed viser ret interessant, at de fleste får næsten 70% af det kalorieindtag fra fødekilder, imens de er på deres arbejdsplads.

Alle anstrengelser for at opnå et vægttab, der kun drejer sig om ens “frie tid”, kan derfor ende med at være fuldstændigt spildte, når vægttabet går i hårdknude på grund af nogle oversete faldgruber på jobbet.

Her får du 5 ofte oversete kaloriebomber på arbejdspladsen, der virkelig kan spolere et vægttab.

 

Den arbejdsgiverbetalte frugtordning

På de fleste arbejdspladser tilbydes der som regel en frugtordning Udfordringen med disse “sunde” tilbud er at man ofte har en tendens til at snack’e og overspise, da tilbuddene er gratis -og det er tit også meningen fra arbejdsgivers synspunkt. Det giver nemlig tilfredse og glade medarbejdere, og disse gratis madordninger sætter de fleste da også pris på.

For nogle opstår dog et problem, da man kan komme til at spise sig mæt i frugt, og selvom frugt er sundt, indeholder det ret meget frugtsukker. Sukker er netop vægttabets værste fjende nr. 1. – Særligt det skjulte sukker, som vi uforvarende indtager. Langt de fleste opfatter frugt som sundt, og tænker derfor ikke over at begrænse mængden. Frugt er da også sundt, men man bør holde sig til de officielle anbefalinger, der lyder på at voksne kan spise op til 3 stykker frugt dagligt. Frugten bør nemlig ikke erstatte en sund og varieret kost.

 

Den gratis frokost

På mange arbejdspladser indgår også en gratis frokostordning – eller et tilbud om at spise frokost til en meget lav omkostning, der trækkes ubemærket over lønnen. – På den måde føles den jo næsten gratis. Ofte lægges der vægt på en sund kost til firmaets medarbejdere.

Denne “sunde” frokost skal man dog også kaste et kritisk øje på inden man øser op på tallerkenen. Mange salater er vendt godt rundt i en lækker – men tit kalorierig – dressing, for ellers synes de fleste at salaten smager kedeligt, og skal man ikke bekymre sig over et vægttab, er det heller ikke altid er problem. Problemet opstår selvfølgelig, når du er i en proces med at tælle kalorier og de ukendte kalorier, der indtages med frokosten på arbejdspladsen, er svær at holde regnskab med. Derfor kan man komme til at trække på skuldrene og sige ‘pyt -det er jo sundt’.

Overspisningsprincippet gælder også her, ligesom ved den gratis frugtordning. Nu, hvor firmaet har sikret sig at der er lækker mad som belønning til de hårdtarbejdende medarbejdere, føles dette (næsten) gratis tilbud lidt a la en lønforhøjelse – og hvem bruger ikke sin lønforhøjelse? Vil man give vægttabet en ærlig chance, kan det derfor godt betale sig at være bevidst om den mad man indtager til frokost.

 

Kaffeautomaten

Når man forsøger at opnå et vægttab, skal man holde regnskab med al den energi, man indtager. Alt indtag af fødevarer tæller med i regnskabet – også de flydende kalorier.

Specielt den gratis kaffeautomat, der kan lave alverdens lækkerier til en træt hjerne, spytter supersødede kaffedrikke ud. Langt de fleste kaffedrikke, såsom cappuccino, macchiato, latte og lignende, er automatisk sødet med helt almindeligt hvidt sukker inden drikken flyder ned i koppen. Man kan ofte selv justere mængden af sukker, når man vælger programmet på maskinen, men det kræver et aktivt valg, som er nemt at overse.

Disse kaffedrikke indeholder også tit virkelig meget sukker. Har du derfor hang til cappuccino og cafe lattes både formiddag, frokost og eftermiddag, kan du hjælpe vægttabet lidt på vej ved at skrue ned for sukkermængden i kaffen.

 

Kageklubben og kollegaens fødselsdag

Det kan være svært, specielt på arbejdet, at vælge morgenbasserne fra til mødet eller kagen  ved fejringen af en kollegas fødselsdag. Det siger dog sig selv, at kage er kage, uanset om den er forklædt som hvidt brød med syltetøj på toppen eller rullet som en snegl, hvor kanelsukkeret er næsten skjult mellem lag af bolledej.

Der kan også opstå et socialt pres omkring kageklubber, hvor det er almindeligt at grupper eller teams går sammen om at lave ‘fredagskage’ – for man har jo ikke lyst til, at være den eneste, der ikke deltager. Derfor sidder man med, og kagen smager jo også godt, så man gør heller ikke noget synderligt for at foreslå gruppen alternativer. Kageklubben bliver en undskyldning for at synde (igen).

Om man spiser bassen til morgenmad eller som en snack om eftermiddagen, mindsker ikke kalorieindholdet og det konflikter i den grad med et vægttab.

 

De festlige begivenheder

Julefrokosten – det er jo bare en gang om året, og der sker jo ikke noget ved en sjælden gang imellem at drikke alkohol.

– Men så opstår der sene teammøder, middage med forretningsforbindelser, krebsegilde, og andre diverse sociale sammenkomster, hvor det bliver forventet at du drikker alkohol. Netop dette er for rigtigt mange mennesker svært at sige nej til. Der ligger i den grad et socialt pres omkring alkohol ved festlige lejligheder, og i visse situationer kan der opstå et direkte link mellem en arbejdspræstation og alkohol – som for eksempel at dele en god vin med en forretningsforbindelse.

Den sørgelige sandhed er bare, at alkohol indeholder ikke så få kalorier, og vil man tabe sig, er det desværre ikke nok at holde sit alkoholforbrug til den sjældne gang i weekenden. Man bør helt afholde sig fra alkohol indtil vægttabet er opnået, ellers kæmper man mod højere magter og man ender med forgæves at tælle kalorier og afprøve diverse slankekure for til sidst at opgive vægttabsprojektet.

Det er jo spild af kræfter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*